Nya däck!

I hundra mil ska jag undvika att rivstarta och accelerera för häftigt, sedan har dubbarna satt sig i gummit 😉

Så sa de på däckverkstan som jag var tvungen att uppsöka efter en mardrömsfärd som lyckligtvis inte slutade i diket på vägen till jobbet i den knappa decimetern snö som kom under natten

Jo, här kommer förklaringen till alla dubbarnas försvinnande:

Jag trodde att de lossnat då Göran testat bromsarna, som beter sig lite skumt, när han körde till sandlandet under söndagen för att hämta grejor att ha med på resan.

Men si det trodde inte verkstadspersonalen (förrän de fick se våra däck, då trodde de ingenting längre)

För med så lite gummi som det var kvar på de däcken var det ett under att någon dubb var kvar alls…

Dubbarna lossnar vanligtvis inte när man tvärbromsar såvida man har gummi kvar på sina däck 😯 vilket vi inte hade alls, spårdjup noll

De såg förskräckta ut på firman när jag kom dit!

Först bestämde vi att flytta fram bakdäcken och köpa nya bak för då slits de nya mindre och hinner hårdna till innan nästa säsong då man skulle kunnat flytta fram dem och köpa nya bak igen

Men så visade det sig att vänster bak också var helt kass så det blev fyra nya, så nu blir det till att ta det vackert i hundra mil

Det konstigaste av allt är ju att vi besiktigade bilen OCH lämnade den på vanliga verkstan i december och januari och där sades det inte ett knyst om däcken 😯

Hon, besiktningskvinnan, som var så nitisk med allt annat ”glömde” bort en sådan dödsfälla…

Ja, ja nu är mysteriet löst och jag är lycklig med mina nya däck för 3400:- ett riktigt kap tycker jag 😀

Ett helt annat kap gjorde jag på ICA Maxi häromdagen med ett trepack läsglasögon för endast 95 kronor 😛

2 tankar om “Nya däck!

...